
Det börjar med ett samtal
Den 5 maj uppmanar vi hela Sverige att stanna upp i 5 minuter – att fråga hur någon mår och lyssna.
Det låter enkelt. Men många tycker att det är svårt att prata om psykisk ohälsa.
Samtidigt vet vi att just samtalet kan vara det som bryter tystnad, minskar stigma och gör att fler vågar söka stöd.
Därför börjar vi där. I det lilla.
Inför planeringen av 5 minuter 5 maj uppkom idén om en gul bänk som vi kunde använda i Västernorrland. En plats och ett verktyg att använda för att få människor att våga prata kring sin och sina medmänniskors psykiska ohälsa. Vi är enormt tacksamma för samarbetet som gör vårt arbete med de gula vänskapsbänkarna möjligt.
Ett samtal kan förändra mer än du tror
Ett samtal kan kännas litet.
Men det kan vara början på något större.
Det som varit tyst får ta plats.
Och när vi börjar prata, händer något.
Någon känner sig mindre ensam.